Scientific Communication Fundación Infancia y Aprendizaje set out from its constitution, and taking on Aprendizaje group's work in Spain's political transition era, to develop a training process for professionals and academics in the fields of scientific authorship, reviewing and editing. Through this work of training and collaboration, quality standards were created for authorship (style guides), referees (manuscript reviewing protocols and procedures), as well as for the direction and management of its journals (signing agreements with several universities in which rights and duties are specified for each part towards the shared responsibility of managing a journal). At the same time, FIA promotes and carries out investigations on the processes of scientific communication themselves, especially those related to the role of Spanish language in science's technological market. The project Ciencia en Español (Science in Spanish) was developed for this purpose (of research and action), to try and promote Spanish language use and presence in the world networks of science. The inclusion of all our journals in worldwide known publishing portals (Taylor & Francis Online) databases (ISI, Scopus, EBSCO, Swets, PsycINFO) and digital resource repositories (CrossRef) are some of the results of this endeavor.
A few important milestones...
Projects for scientific publishing 1998 - 1999. Agreement with the Universidad de Salamanca (Centro Tecnológico de Diseño Cultural, Technological Center for Cultural Design) for the creation of a Backfile Database for Fundación Infancia y Aprendizaje (full text articles for the journals Infancia y Aprendizaje, Comunicación, Lenguaje y Educación, Cultura y Educación and Monografías de Infancia y Aprendizaje) within the framework of Ciencia en Español (Science in Spanish) Program. 1997 - 1998. Agreement with the Universidad de Salamanca for the management of the journal Comunicación y Cultura. 1997 - 2005. Agreement with the Universidad de Salamanca for the management of the journal Cultura y Educación. 2000 - 2005. Agreement with the (Centro Tecnológico de Diseño Cultural, Technological Center for Cultural Design) for the development of training seminars for scholarly publications' editorial board members and research of reviewing and authirship processes, within the framework of Ciencia en Español (Science in Spanish) Program. 2004. Participation in the project: Quality factors in Spanish scientific journals with developmental psychology and education contents: Internal quality, spreading, reviewing, consensus and content analysis parameters. Project MECD-EA2004-0032. View report (in Spanish). 2000 - 2005. Agreement with the Universidad de Salamanca for the management of the journal Infancia y Aprendizaje. 2001 - 2006. Agreement with the Universidad de la Laguna for the management of the journal Cognitiva. 2003 - 2008. Agreement with the Universidad Nacional de Educación a Distancia for the management of the journal Revista de Psicología Social. 2006 - 2011. Agreement with the Universidad Autónoma de Madrid for the management of the journal Infancia y Aprendizaje. 2006 - 2011. Agreement with the Universidad Autónoma de Madrid for the management of the journal Estudios de Psicología. 2007 - 2013. Agreement with the Universitat Ramon Llull for the management of the journal Cultura y Educación. 2009 - 2015. Agreement with the Universidade de Santiago de Compostela for the management of the journal Revista de Psicología Social. 2009 - 2015. Agreement with the Universidad de la Laguna for the management of the journal Psyecology. 2011 - 2017. Agreement with the Universitat Autònoma de Barcelona and the Universidad Nacional del Comahue for the management of the journal Infancia y Aprendizaje. 2011 - 2017. Agreement with the Pontificia Universidad Católica de Chile for the management of the journal Estudios de Psicología. 2013 - 2019. Agreement with the Universitat de Barcelona for the management of the journal Cultura y Educación.
Derived publications 1999. Backfile Database of the journal Cultura y Educación 1989-1999 (CDRom). Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje. 1999. Backfile Database of the journal Infancia y Aprendizaje 1978-1999 (CDRom). Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje. 2002. García, J. N., Sánchez, E., del Río, P. & Arias-Gundín, O. Análisis de contenidos de los 25 años de Infancia y Aprendizaje: historia de la investigación en desarrollo y educación. Infancia y Aprendizaje, 25 (4), 403-440. 2002. Sánchez, E., García, J. N. & del Río, P. Qué, cómo y cuando: un análisis temático de lo publicado en los 25 años de Infancia y Aprendizaje. Infancia y Aprendizaje, 25 (4), 441-468. 2002. Sánchez, E., García, J. N. & del Río, P. Escribir es reescribir. Un análisis de contenidos de los informes realizados a los artículos no publicados en Infancia y Aprendizaje. Infancia y Aprendizaje, 25 (1), 5-36. 2002. Writing guidelines for Fundación Infancia y Aprendizaje journals. 2002. Writing guidelines for the journal Cultura y Educación. 2004. Del Río, P., Scupin, C. & Álvarez, A. El proceso mediacional en la comunicación científica. In J. N. García Sánchez, Memoria final del proyecto Indicadores de calidad para las revistas científicas en España con contenidos de psicología del desarrollo y de la educación: Parámetros de calidad interna, de difusión y evaluación, consenso y análisis de contenido (pp. 151-242). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. 2004. Álvarez, A., Del Río, P. & Scupin, C. Hacia un protocolo para la valoración de revistas científicas españolas en ciencias humanas, ilustrado para el caso de la psicología del desarrollo y de la educación. Parámetros relacionados con la calidad de las publicaciones (funcionamiento interno). In J. N. García Sánchez, Memoria final del proyecto Indicadores de calidad para las revistas científicas en España con contenidos de psicología del desarrollo y de la educación: Parámetros de calidad interna, de difusión y evaluación, consenso y análisis de contenido (pp. 117-149). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. 2004. del Río, P. Ciencia, comunicación y mercado: la condición mediática de la ciencia. Estudios de Psicología, 25 (3), 265-301. 2008. Álvarez, A. Un lugar en el mundo. La educación como proyecto cultural, la cultura como proyecto educativo. Cultura y Educación, 20 (4),371-378. |